Bijgewerkt: 29 maart 2024

Javier Gómez, Sam Francis en
Arian Winterink - 2008

Foto's -> Musea -> Museum Jan van der Togt

Javier Gómez, Sam Francis en Arian Winterink
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Javier Gómez (midden) luistert naar de toespraak

De Spaanse glaskunstenaar, Javier Gómez, was speciaal gekomen voor de opening van zijn tentoonstelling op zondagmiddag 19 oktober 2008 in het Museum Jan van der Togt. Javier Gómez (Ávila, Spanje, 1957) maakt zogenaamde ‘sheet-glass’ kunst, waarbij dunne lagen glas op elkaar worden gelijmd. Elk object begint altijd met een ontwerptekening. Voor de uitvoering snijdt hij vensterglas op het gewenste formaat en voegt de lagen samen met een speciale lijm. Daarna wordt het ontstane object uitvoerig bewerkt; gepolijst, geslepen of gezandstraald.

Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Jan Verschoor, directeur van het museum verwelkomt de aanwezige kunstenaars en de gasten


Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Mario Remmers introduceert de Spaanse glaskunstenaar


Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Javier Gómez-Arco  glas 2008


Het resultaat is prachtig en zwaar, want sommige objecten zijn meer dan 250 kg en ze lijken meer op een beeldhouwwerk, dan op een glasobject. In Spanje is glaskunst geen traditie zoals in Italië en het is dus een unicum, dat een Spanjaard deze kunstvorm uitoefent.

Ávila de los Caballeros is een stadje in Spanje, waar Javier werd geboren. Zijn vader en moeder hadden een glasbedrijf waar van spiegel tot raam werd gemaakt en het was hief waar de jonge Gómez de smaak te pakken kreeg. Later, toen zijn vader was overleden, bleef niets anders over, dan samen met zijn broer het bedrijf over te nemen.

Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Javier Gómez-Guardián glas 2007


Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Javier Gómez met Mario Remmers


Zijn kunstzinnige trekjes begonnen meer vorm te krijgen, toen hij de werken van Torres Esteban ontdekte, die met een speciale techniek werkte, sheet-glass. Van sheet-glass wordt ook raam gemaakt, dus wat dat betreft is het niets bijzonders, maar bij deze kunstvorm worden de verschillende lagen glas op elkaar geplaatst en gelijmd. Het object wordt met pigment gekleurd en vervolgens geslepen, gepolijst en gezandstraald.

Deze sculpturen zijn eigenlijk op een vreemde manier beeldgehouwen prachtige voorwerpen van de 2de generatie sheet-glass creaties. Vroeger waren de objecten slechts grote stukken glazen-installaties naast elkaar en Gómez is een stukje verder gegaan. Met zijn lijm- en slijptechniek creëert hij glazen beeldhouwwerken.

De opening van de tentoonstelling was heel speciaal, aangezien Mario Remmers, de eigenaar van de ‘Seven Contemporary Art’galerie uit Den Haag, de bezoekers van de opening rondleidde  tussen de objecten van Gómez. Bij elk werkstuk vertelde hij uitvoerig over de techniek en de achtergronden van de creatie. Het is eigenlijk niet zo’n gek idee om de kunstliefhebbers tijdens een opening rond te leiden tussen de kunstwerken, want tijdens zo een 'museum excursie' komen de mensen erachter, welke inspanningen het vraagt van de kunstenaar om van een dergelijk, eigenlijk industrieel object – een kunstwerk te maken.

Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Gómez vertelt en Remmers vertaalt voor het publiek


Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Javier Gómez Espacio Abierto VIII glas 2002 werd aan het Museum Jan van der Togt geschonken


Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Javier Gómez poseert voor zijn werk


Javier Gómez is een autodidact beeldhouwer in glas sinds 20 jaar. Hij heeft nogal een lang traject afgelegd met meer dan 200 tentoonstellingen op internationaal niveau. Vele musea en particulieren hebben de werken van Javier Gómez in hun collecties. Oftewel, in iedereen zit een kunstenaar.

Sam Francis
Gelijktijdig met deze tentoonstelling zijn schilderijen te zien van Sam Francis (USA 1923-1994) uit de vaste collectie. Francis gebruikt veel wit in zijn schilderijen en wekt hiermee de indruk dat zijn kleurencomposities in de lucht zweven. Hierdoor ontstaat ruimte en beweging, die typerend voor zijn werk zijn.

Samuel Lewis Francis (25 juni 1923, San Mateo, Californië - 4 november 1994, Santa Monica, Californië) was een Amerikaanse schilder en printmaker. Hij studeerde plantkunde, geneeskunde en psychologie aan de Universiteit van California, Berkeley. Hij diende in de United States Air Force tijdens de Tweede Wereldoorlog voordat hij gewond raakte bij een vliegtuigcrash. Hij verbleef lange tijd in het ziekenhuis en begon daar te schilderen.

Gomez  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Sam Francis-Zonder titel Acryl op papier 1990


Francis woonde enige tijd in Parijs waar hij geheel eenkleurig werk maakte, maar zijn volwassen stukken zijn over het algemeen grote olieverfschilderijen met waterpret of spetterde gebieden van fel contrasterende kleur.

Arian Winterink
In een zaal van het museum staan de beelden van Arian Winterink (1971). Zijn tentoonstelling heet “Crash”, want het is niets anders, dan een serie beelden van een ontploffende vliegtuigmotor. Hij was voorheen werkzaam als graffitikunstenaar, waarbij zijn grote teken talent  al snel duidelijk werd.

Crash is één van de thema's waaraan Winterink op dit moment werkt en die hij ook de komende jaren verder wil onderzoeken. Als kunstenaar brengt hij zijn diepste angsten op schitterende wijze in zijn werk tot uiting.

Winterink  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Arian Winterink-Crash


Winterink  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2008)

Arian Winterink


Website: Museum Jan van der Togt
Openingstijden:  woensdag t/m zondag 13.00 - 17.00

Klik hier voor andere foto's in de categorie Musea