Bijgewerkt: 19 juli 2018

Celotto, Schat en Wanten in Museum vd Togt

Nieuws -> Cultuur

Bron: Museum vd Togt
15-01-2007

Afro Celotto: Glas 25 januari t/m 4 maart 2007

Afro Celotto (Venetië, 1963) werkt al sinds zijn veertiende met glas. Op 15-jarige leeftijd begint hij als leerling van de legendarische glasmeester Lino Tagliapietra, waarvan hij maar liefst twaalf jaar de assistent zal zijn.

Vanaf het begin van zijn carrière bij de glasfabriek 'Effetre International' maakt hij al de meest fantastische kunstwerken in glas. Na jaren bij verschillende studio's en met de grootste glasmeesters gewerkt te hebben, begint Celotto zijn eigen glasstudio in Murano. Afro Celotto is in staat de meest unieke stukken te maken omdat hij de moeilijkste (en eeuwenoude) Venetiaanse technieken zoals 'filigrana', 'reticello', 'incalmo', 'murrina', 'zanfirico' en nog vele andere feilloos beheerst.

Celotto Amstelveen
(Museum vd Togt collectie - 2007)

Een kleurrijke glasobject van Afro Celotto


Deze omvatten onder meer het verdraaien, insluiten, verweven van draden en het opwarmen van het glas om verbindingen te kunnen maken. Hoewel hij in de wereld van het glasblazen nog een 'jongeling' is, wordt Celotto door verzamelaars toch al snel herkend als een glaskunstenaar met een grote artistieke expressie. Hoewel de invloed van Tagliapietra duidelijk is, heeft het werk van Celotto verscheidene eigen unieke elementen. Zo gebruikt hij een breder en feller kleurenpallet dan zijn leermeester en lijken de kleuren in zijn werk dikwijls vanuit een centraal punt te komen.

Daarnaast hebben Celotto's glasobjecten vaak compactere vormen en zijn vazen wijdere 'monden'. Museum Jan van der Togt is zeer trots voor het eerst een verkooptentoonstelling van het werk van een Venetiaanse meesterglasblazer te mogen exposeren. Eerder had Afro Celotto al exposities in a.o. Milaan, Wenen, Berlijn, Parijs, New York en Chicago.

Website: Afro Celotto


Anneke Schat: 'In oorsprong cirkel'

Edelsmeedkunst en schilderingen. 25 januari tot en met 4 maart 2007.

De inspiratie voor ‘In oorsprong cirkel’ komt voort uit de nieuwsgierigheid naar de Chinese Pi-schijf, het zonnesymbool dat al sinds het Neolithicum in jade wordt vervaardigd. Anneke Schat is haar zoektocht naar de spirituele betekenis van dit oersymbool begonnen in de jaren zeventig. Dit heeft geleid tot een nieuwe collectie edelsmeedkunst en schilderingen op papier.

Anneke Schat Amstelveen
(Museum vd Togt collectie - 2007)

Werk van Anneke Schat


De cirkel in haar werkstukken werd op een totaal eigen wijze uitgewerkt waardoor een andere dynamiek ontstond met een geheel nieuwe betekenis. De vrijheid van de cirkel staat nu symbool voor persoonlijke ontwikkeling: dit kan betekenen dat door het doorbreken van de eigen cirkel een nieuwe kijk op de werkelijkheid ontstaat. In het werk van Anneke Schat ontstond door deze dynamische invalshoek een totaal nieuwe benadering van de cirkel.

Bij de tentoonstelling is het boek In oorsprong cirkel verschenen. Het boek In oorsprong cirkel bevat de afbeeldingen van de sieraden en werken op papier die in het museum worden geëxposeerd, met tevens een inzicht in de 'Black Books of the Bi', de werkdagboeken die Anneke Schat tijdens het werkproces heeft bijgehouden.

Website: Anneke Schat


Walter Wanten: Overzichtsexpositie

Van 25 januari tot en met 4 maart 2007 toont Museum Jan van der Togt voor het eerst in Nederland een overzichtsexpositie van de Belgische kunstschilder Walter Wanten.

Walter Wanten Amstelveen
(Museum vd Togt collectie - 2007)

Een schilderij van Walter Wanten


Walter Wanten (1936-2003) richtte zich pas later in zijn leven op de kunsten, na een commerciële loopbaan wijdde hij zich vanaf zijn 45ste jaar volledig aan het schilderen. Desondanks wist hij een indrukwekkend oeuvre op te bouwen. Zijn werk omvat talloze aquarellen en olieverfschilderijen van naturalistische voorstellingen, zoals bos-, zee- en strandgezichten, maar ook abstracte exploraties in kleur en vorm. Wanten beheerste een feilloze aquareltechniek, hoewel hij slechts een jaar aan de Antwerpse kunstacademie had gestudeerd. Hij werd geprezen door kunstcritici om zijn kleurbeheersing en penseelvoering. Zijn technische begaafdheid kwam ook tot uiting in zijn werken in olieverf op doek en papier, die een voor dit medium bijzondere transparantie vertonen.

Wanten, door bewonderaars de 'maïtre des couleurs' genoemd, schilderde natuurbeelden met een dromerige, bijzonder evocatieve sfeer. Recensenten vergeleken hem qua sfeertekening en kleurgebruik met beroemde landschapsschilders zoals Constable en Turner, maar deze illustere voorgangers bleven nog louter realistisch en figuratief qua thematische weergave. Walter Wanten vertrekt echter vaak vanuit het figuratieve naar een persoonlijke abstracte wereld, waarin kleuren en vormen een eigen leven gaan leiden, afgeleid van het aardse, maar er boven uitstijgend, met een esoterisch karakter.

In zijn geboorteland België had hij gedurende de jaren tachtig en negentig een aantal succesvolle exposities. Door persoonlijke omstandigheden bleef bekendheid bij een groter, internationaal publiek echter uit. Wanten overleed eind 2003 op 67-jarige leeftijd helaas aan de gevolgen van een ziekte. Door de inspanning van een particuliere verzamelaar is het nu mogelijk om een groot deel van zijn werk in Museum Jan van der Togt te tonen.

De officiële opening van de expositie zal op zondag 28 januari 2007 om 15:00 uur worden verricht.

Website: Museum Jan van der Togt


 



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.