Bijgewerkt: 28 maart 2024

Hundertwasser tentoonstelling in het Cobra Museum

Nieuws -> Cultuur

Bron: Cobra Museum
13-07-2013

Ontdek de invloed van Japan en de avant-garde op de kunstenaar Hundertwasser

Hundertwasser was geen solist, maar een avant gardist in contact met vrienden en tijdgenoten als Yves Klein, Akira Kito, Lucio Fontana, Shinkichi Tajiri en vele anderen.

Vanaf 9 augustus tot en met 5 januari 2013 is in het Cobra Museum voor Moderne Kunst een tentoonstelling te zien van het vroege werk van Friedensreich Hundertwasser. Hij werd geboren in 1928 in Wenen als Fredrich Stowasser en stierf aan boord van de Queen Elizabeth 2 in internationale wateren in 2000.

Hundertwasser Amstelveen
(Bron Cobra Museum - 2013)

Friedensreich Hundertwasser, 'Der Grosse weg' 1955, uit de collectie van Belvedere Wenen © 2013 Namida AG, Glarus, Switzerland


De tentoonstelling Hundertwasser, 'De rechte lijn is goddeloos', was onlangs te zien in Museum Belvedère in Wenen, en toont de vroege en enigszins vergeten avant-gardist Hundertwasser. Begin jaren 60 verbleef Hundertwasser in Japan waar hij onder meer het Zen boeddhisme bestudeerde en de leer hiervan toepaste op zijn werk. Hij raakte verder onder de indruk van de natuur en manifesteerde zich tegen het rationalisme. Volgens Hundertwasser was de rechte lijn dan ook ‘goddeloos’.

Hundertwasser Amstelveen
(Bron Cobra Museum - 2013)

Hundertwasser met de schilderijen '147 The March of the Century' uit 1952 en '396 Four Suns', 'One of whom cries on the horizontal' uit 1959. De foto is ongedateerd


In 1948 studeerde hij maar drie maanden aan de Weense kunstacademie. Hij was dus een ‘self-thought artist’.  In de periode 1949 tot 1951 maakte Hundertwasser uitgebreide studiereizen naar Parijs, Marrakech, Tanger, Tunesië, Italië en Spanje. In 1953 stelde hij zijn kunsttheorie van het transautomatisme op.

Hundertwasser Amstelveen
(Bron Cobra Museum - 2013)

Hundertwasser ontsnapt aan de rechte lijn tijdens een performance in Tokyo in 1961


Al in de jaren vijftig verzette Hundertwasser zich tegen het rationalisme in de architectuur, die naar zijn idee te weinig oog had voor de mens. Begin jaren zestig werd Hundertwasser een gerespecteerde internationale kunstenaar die in contact stond met tijdgenoten als Yves klein, Lucio Fontana, Shinkichi Tajiri en vele andere succesvolle kunstenaars. In 1962 brak Hundertwasser internationaal verder door met zijn bijdrage aan de Biënnale van Venetië in het Oostenrijkse paviljoen. Hij had toen net een lang verblijf in Japan achter de rug, waar hij zich had bekwaamd in de Zen filosofie die hij toepaste in zijn werk. Juist deze periode staat centraal in de tentoonstelling Hundertwasser, de rechte lijn is goddeloos die vanaf 9 augustus te zien is in het Cobra Museum voor Moderne Kunst.

De kunst van Hundertwasser is lang niet meer te zien geweest in Nederlandse musea. Wel waren zijn architectuurmodellen in 2004 nog in de Kunsthal te zien. Zijn latere werk uit de jaren 80 en 90 was kleurrijk en breed geliefd. Zijn vroege werk echter, bestaande uit schilderijen, tekeningen en performances, waren tot voor kort grotendeels vergeten.

Hundertwasser Amstelveen
(Foto Hella Grobe/ Wikipedia - 2013)

Friedensreich Hundertwasser (l) bezoekt een Duitse kunstverzamelaar in Hannover in 1965


HERONTDEKKING

De hernieuwde belangstelling voor Hundertwasser loopt synchroon met de belangstelling voor ideeën over alternatieve vormen van samenleven en omgang mens - natuur in een technologische en kapitalistische samenleving. Ook speelt de belangstelling voor de self thought artist hierin een belangrijke rol.

De tentoonstelling Hundertwasser: 'Gegen den strich' in de Kunsthalle van Bremen (D) in 2012 was een startpunt voor de herwaardering van Hundertwasser. In het Duitse toonaangevende kunsttijdschrift ART (november 2012) werd naar aanleiding van deze tentoonstelling de vraag gesteld: Hundertwasser Avantgardist oder KitschKünstler? Het antwoord was duidelijk: Avant-gardist! De tentoonstelling Hundertwasser, Japan und die Avantgarde in Belvedère Museum in Wenen, en die nu naar Amstelveen komt, gaf aan die herwaardering een passend vervolg.

Hundertwasser Amstelveen
(Bron Wikipedia - 2013)

Friedensreich Hundertwasser op zijn landgoed in Nieuw-Zeeland in 1998


HUNDERTWASSER EN COBRA

Hundertwasser past wat betreft mentaliteit in de context van het Cobra Museum. Hij was in persoonlijk contact met Tajiri en had grote waardering voor Corneille en Constant. Museum Belvedere heeft dan ook werken van deze Cobra kunstenaars geselecteerd. Het Cobra museum ondersteund het experimentele gedachtegoed van de Cobra beweging, waarbij de mens steeds centraal staat en spontaniteit en anti-intellectualisme belangrijke waarden zijn.

Studio Hundertwasser  is een aanvullend activiteiten programma van het Cobra Museum, dat vanaf september aandacht geeft via lezingen, educatie en workshops aan dit gedachtegoed en de actualiteit van Hundertwasser in onze samenleving.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Hundertwasser Stiftung, Turing Foundation, SNS-REAAL Fonds, VSB fonds en de Businessclub van het Cobra Museum. De Bankgiro loterij ondersteunt  het Cobra Museum voor Moderne Kunst.



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.