Bijgewerkt: 20 november 2017

'Mexican Still Life' foto expositie in de Kunstuitleen Amstelveen geopend

Nieuws -> Cultuur

Bron: Amstelveenweb / Kunstuitleen Amstelveen / GRID
25-05-2014

In het kader van de Internationale Fotografie Biënnale 2014 organiseert Kunstuitleen Amstelveen van 24 mei t/m 22 juni 2014 een tentoonstelling van de Mexicaanse fotografe Yolanda Andrade, 'Mexican Still Life'.

Yolanda is begonnen met zwartwit fotografie in Ciudad de México (Mexico-Stad). Veelal de rafelranden van de samenleving, die zij beschouwde als een soort groot straattheater. Mexico blijft haar thuisbasis, maar zij heeft haar horizon verbreed naar andere steden, zoals New York, Las Vegas, Parijs, New Delhi en nu ook Amstelveen. Inmiddels heeft zij ook de kleurenfotografie omarmd. Rare kleuren lenen zich fantastisch voor haar kijk op de wereld.

Foto Amstelveen
(Bron Kunstuitleen Amstelveen - 2014)

Yolanda Andrade: Life painting and eye - 2012


Hoe vreemd haar beelden ook mogen lijken, het zijn, hoewel spookachtig en rauw van kleuren en licht, vertrouwde beelden, waarin wij een deel van onszelf kunnen herkennen. Op zaterdag 24 mei 2014 om 14.30 uur werd deze tentoonstelling officieel geopend door Maaike Veeningen (D66), wethouder Cultuur van Amstelveen. Er was tevens gelegenheid om de fotografe Yolanda Andrade te ontmoeten.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Herbert Bos, directeur van Kunstuitleen Amstelveen, verwelkomt iedereen tijdens deze opening


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Fotografe Yolanda Andrade probeert de toespraak te volgen, gelukkig geeft de directeur ook wat Engelse uitleg


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Hans-Peter Schoonenberg, directeur van de Stichting Amsterdam Photo


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Maaike Veeningen, wethouder Cultuur, vertelt dat ze is erg trots, dat in het kader van het fotofestival GRID een Mexicaanse fotografe in Amstelveen kan exposeren


Herbert Bos, directeur van de Kunstuitleen Amstelveen begeleidde de feestelijke opening van de foto expositie en na zijn toespraak vertelde Hans-Peter Schoonenberg, directeur van de Stichting Amsterdam Photo, de organisator van de GRID, dat de internationale fotografiebiënnale GRID, voor de 6de keer werd gehouden. Tijdens GRID 2014 zijn er exposities te zien uit landen van over de hele wereld, waaronder Frankrijk, Indonesië, Duitsland, Italië, Polen en Mexico.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Yolanda Andrade poseert voor haar foto met de titel: 'Mar y Tierra' (Zee en Aarde)


Foto Amstelveen
(Foto Yolanda Andrade - 2014)

Yolanda Andrade: 'Ruinas'/Egyptian Ruins Villahermosa, Mexico 2011 - Inkjet print 70 x 80 cm


Na de toespraak opende Maaike Veeningen, (D66) wethouder Cultuur van de gemeente Amstelveen officieel de tentoonstelling. Na haar toespraak kwam Zijne Excellentie de heer Eduardo Ibarrola, Ambassadeur van Mexico in Nederland naar de microfoon en hij vertelde, dat Nederland één van de eerste landen was die de onafhankelijkheid van Mexico in de 19de eeuw erkende. In 1827 ondertekenden de twee landen het Verdrag van vriendschap, Navigatie en Handel en in 1828 werden de diplomatieke betrekkingen opgericht.

Nederland en Mexico hebben samen aandeel in waarden op het internationale toneel, zoals democratie en mensenrechten, vrije handel, ontwapening en non - proliferatie, om maar een paar van de vele onderwerpen van de multilaterale agenda te noemen. Daarnaast hebben de bilaterale betrekkingen geleid tot vele succesvolle zakelijke transacties. Historisch gezien is Nederland nog steeds als één van de belangrijkste bronnen van de wereldwijde directe buitenlandse investeringen in Mexico.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

De heer Eduardo Ibarrola, Ambassadeur van Mexico in Nederland, vertelt over de lange geschiedenis en samenwerking tussen Mexico en Nederland


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Yolanda Andrade, de fotografe uit Mexico Stad, spreekt de mensen toe


Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Yolanda Andrade met de heer Eduardo Ibarrola, Ambassadeur van Mexico in Nederland


Mexico is ook een land, dat grote belangstelling in de Nederlandse academische wereld aantrekt. Vooraanstaande onderzoekers bestuderen en delen hun kennis op gebieden, zoals antropologie, archeologie en sociologie. Een opvallend voorbeeld is de herdenking in 2013 van de 20ste verjaardag van het Centrum voor Mexicaanse Studies in de Rijksuniversiteit Groningen, die jaarlijks een internationaal seminar over Mexico organiseert met de titel 'Day on Mexico'.

Aan de andere kant, komen elk jaar duizenden Nederlandse toeristen naar Mexico. De Mexicaanse gemeenschap in Nederland is dynamisch en bestaat uit hoogopgeleide professionals, studenten en een groot aantal gezinnen gevormd door de Mexicaanse mensen die getrouwd zijn met Nederlanders.

Yolanda Andrade (1950 in Villahermosa, Tabasco, Mexico), fotografe van beroep is een vrolijke Mexicaanse vrouw, die onmiddellijk haar interesse toonde voor de Sony a6000 camera van ons redactielid en dat willen wij eigenlijk vaker zien, dat vrouwelijke fotografen zich meer interesseren voor de fotografische technologie van vandaag. Zij heeft inderdaad een uitgesproken voorkeur van Sony camera’s en dat is niet verwonderlijk. Sony heeft tegenwoordig een nieuwe eigen cameralijn opgebouwd en laat zijn rivalen als Nikon en Canon zien, dat het anders kan, door een totaal nieuw camera concept te realiseren.

Van 1977 tot 2002 ondernam Yolanda een project over Mexico Stad vanuit een persoonlijk oogpunt. Alle foto’s waren toen in zwart-wit, in de wijze van straatfotografie en ze tonen een mix van onderwerpen, zoals afbeeldingen van de dood, de rol van maskers in de Mexicaanse cultuur, seksuele identiteit, religieuze feesten en het gebruik van afbeeldingen in sociale- en politieke demonstraties. Voor dit project kreeg ze een Guggenheim Fellowship (New York) en een beurs van de National Endowment for the Cultuur en Kunst (Mexico).

In 2003 begon ze te werken met kleur en digitale camera's. Los Velos transparentes, Las Transparencias Veladas (1988), Mexicaanse Passion / Pasión Mexicana (2002) en Melodrama Barroco (2007), als ook de volgende boeken van haar werken in kleur: Fragmentos. Ze heeft drie boeken van haar zwart-wit foto's gepubliceerd , Visiones Paralelas en El color del Cristal (2008), Una Mexicana en Parijs (2012) en Las Vegas, Artificio y Neón (2013).

Yolanda Andrade bedankte in haar korte toespraak voor de mogelijkheid om haar foto’s in de Kunstuitleen Amstelveen te mogen tentoonstellen en inderdaad ze straalde, toen ze haar foto’s aan de heer Eduardo Ibarrola, de Ambassadeur van Mexico in Nederland liet zien. Dit soort momenten komen niet zo vaak voor, als je bijna 10.000 kilometer van je huis in Amstelveen rondwandelt met je eigen ambassadeur, die je foto’s ook nog erg mooi vindt!

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Yolanda Andrade: Flores y niho - Flowers and Child Campeche, Mexico 2014 - inkjet print 50 x 60 cm. Foto's van de foto's maken is niet eenvoudig in de kunstuitleen, want voor alle foto's is een glasplaat aangebracht, waardoor het spiegelt


Het komt inderdaad bijna nooit voor, dat een Mexicaanse kunstenaar haar, of zijn kunstwerken in Amstelveen tentoonstelt en dat is voor ons Amstelveners echt jammer, want de Mexicaanse kunst bestaat uit verschillende beeldende kunststromingen die zich in het geografische gebied ontwikkelden, dat nu bekend staat als Mexico. De ontwikkeling van deze kunsten volgt ruwweg de geschiedenis van Mexico, onderverdeeld in het Meso-Amerikaanse tijdperk, de koloniale periode, de periode na de Mexicaanse Onafhankelijkheidsoorlog verder onderverdeeld. Meso-Amerikaanse kunst wordt gemaakt in een gebied, dat veel van het nu centraal en zuidelijk Mexico omvat, voor de Spaanse verovering van het Azteekse Rijk voor een periode van ongeveer 3000 jaar vanaf 1500 BCE (Before (the) Common Era) tot 1500 CE (Common Era).

Na de Spaanse kolonisatie heeft de Mexicaanse kunst een voortdurende en complexe interactie getoond tussen de tradities van Europa en de inheemse invloeden. Kunst van de jaren 1990 tot heden zijn ruwweg ingedeeld als postmodern, maar deze term werd ook al gebruikt vóór de jaren 1990. Grote kunstenaars geassocieerd met deze stroming zijn onder andere Betsabee Romero, Monica Castillo, Francisco Larios, Martha Chapa en Diego Toledo.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Een foto voor het fotoboek vlnr: Herbert Bos, Maaike Veeningen, Yolanda Andrade, Eduardo Ibarrola en Hans-Peter Schoonenberg


De Mexicaanse kunst bereikte een piek in de internationale kunstwereld in de jaren 1990. Een groot deel van dit succes was te wijten aan het bestaan van verschillende biënnales, kunstbeurzen en internationale tentoonstellingen buiten Mexico. In 2002 hebben zes grote musea over de hele wereld grote tentoonstellingen gewijd aan Mexico. Meer informatie vindt u op www.kunstuitleenamstelveen.nl en www.gridphotofestival.com Adres: Kunstuitleen Amstelveen Stadsplein 103, 1181 ZM Amstelveen. De tentoonstelling kunt u nog tot t/m zondag 22 juni 2014 bezoeken.



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.