Bijgewerkt: 22 juli 2018

Koningin bezocht Armando tentoonstelling

Nieuws -> Cultuur

Bron: Cobra Museum
04-05-2006

Hare Majesteit de Koningin heeft op 3 mei 2006 een uitgebreid bezoek gebracht aan de tentoonstelling 'Armando. 1952 - 2005' in het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen.

In aanwezigheid van John Vrieze, directeur van het museum, en de kunstenaar nam zij tijdens haar bezoek ruim twee uur de gelegenheid de bijzonder indringende kunst van Armando te bewonderen. De Koningin heeft talrijke kunstwerken van Armando in haar bezit en heeft kortgeleden wederom één van zijn belangrijkste recente werken voor haar collectie verworven.

De omvangrijke overzichtstentoonstelling 'Armando. 1952 - 2005', die veel bezoekers trekt, is nog tot en met 5 juni te bezichtigen.


ARMANDO 1952 – 2005


OVERZICHTSTENTOONSTELLING


18 maart t/m 5 juni 2006

Met een grote overzichtstentoonstelling brengt het Cobra Museum voor Moderne Kunst een eerbetoon aan één van Nederlands meest veelzijdige kunstenaars, Armando. Als schilder, tekenaar, beeldhouwer, dichter/schrijver, filmmaker en musicus is Armando een multi-talent voor wie het maken van kunst voortkomt uit een ‘Trieb’, een drift waaraan hij moet toegeven.

In ruim vijftig jaar beeldend kunstenaarschap stelde Armando zichzelf steeds voor nieuwe uitdagingen. Dit uitzonderlijke vermogen, zich steeds te vernieuwen, resulteerde in een even veelzijdig als indringend oeuvre, waarin de menselijke tragiek centraal thema is. Voor deze zeer bijzondere tentoonstelling – ook omdat het jaren geleden is dat in Nederland een overzicht aan hem werd gewijd! - zijn uit het oeuvre ongeveer 75 hoogtepunten geselecteerd, vooral schilderijen, tekeningen en enkele beelden. Ook enkele teksten (gedichten) maken deel uit van de expositie.

De vele zorgvuldig geselecteerde kunstwerken, van de informeel-abstracte uit de beginjaren vijftig tot zijn laatste schilderijen - waarin ook tot zijn eigen verrassing de kleur weer terugkeert - zijn van een imponerende visuele kracht en weerspiegelen Armando’s gedreven artistieke inzichten en beleving van de werkelijkheid.


Armando (Amsterdam, 1929)


De jonge Armando behoort tot de eerste, antiburgerlijk ingestelde, generatie van na de oorlog. Hij ontwikkelt een eigen stijl waarin hij streeft naar het zo objectief mogelijk vertalen van persoonlijke ervaringen. Eind jaren vijftig maakt hij de overgang naar monochrome werken en is hij betrokken bij de Informele Groep en de Nul-groep. In 1965 wijdt Armando zich aan zijn passie voor schrijven en kunstkritiek. De in zijn jeugd ontwikkelde fascinatie voor oorlog en geweld maakt dat hij zich intensief bezighoudt met de begrippen ‘goed’ en ‘kwaad’. In de jaren zeventig pakt hij het tekenen en schilderen weer op.

Zijn thematiek is dan sterk gerelateerd aan jeugdervaringen rondom Kamp Amersfoort. In 1979 vertrekt Armando naar Duitsland waar hij ruim vijfentwintig jaar verblijft. De werken die hij in Berlijn maakt zijn expressief en getuigen van zijn fascinatie voor geweld, schuld en goed en kwaad. In de loop der jaren worden de figuren minder dreigend, eerder deerniswekkend; maken zijn schilderijen en beelden de zwaarte van existentiële melancholie zichtbaar. Uiteindelijk keert de kleur volop terug in zijn palet. Tot op de dag van vandaag werkt de kunstenaar intensief verder aan zijn schilderijen en beelden.

Ter gelegenheid van de expositie Armando. 1952 – 2005 verschijnt bij Waanders Uitgevers het gelijknamige boek. Tekst: Jan Hein Sassen (tevens gastconservator).

In het auditorium wordt de onlangs door Cherry Duyns gemaakte documentaire: Armando, portret van een vriend vertoond (uitgezonden nov. 2005 door VPRO-tv).


Website: Cobra Museum







Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.