Bijgewerkt: 22 november 2017

Expositie van Jan Verschoor in Kasteel Keukenhof

Nieuws -> Cultuur

Bron: Museum Jan van der Togt
10-09-2015

Naast directeur van Museum Jan van der Togt, is Jan Verschoor vooral ook een begenadigd kunstenaar. Van 13 september tot en met 29 november 2015 is het werk van de kunstenaar te zien in de historische omgeving van Landgoed Kasteel Keukenhof in Lisse.

Het landgoed met het kasteel is, zoals de meeste buitenplaatsen, altijd al een broeiplaats en presentatieplek geweest voor kunst en cultuur. De hedendaagse kunst van Verschoor wil een verbintenis aangaan met de geschiedenis van kamers en torens van het gebouw, met zichtbare vormen uit de afgelopen eeuwen. Voor het eerst wordt zijn kunst getoond in een dergelijke klassiek/historische setting. De expositie omvat een dwarsdoorsnede van Verschoor ’s oeuvre met zowel ouder als meer recent werk, maar ook een aantal nieuwe stukken, speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt. In totaal ruim 25 werken, waaronder een aantal bruiklenen van de Stichting Jan Verschoor.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

In 2014 was Jan Verschoor (1943) sinds 50 jaar kunstenaar. Dit jubileum werd gevierd met een overzichtstentoonstelling en nieuw werk in 'zijn' Museum Jan van der Togt in Amstelveen. De tentoonstelling werd op donderdagavond 4 september 2014 geopend onder enorme belangstelling.


Jan Verschoor

Jan Verschoor (Amsterdam, 1943) is ruim 50 jaar actief als kunstenaar. Hij is van oorsprong beeldhouwer, hij werd opgeleid aan de Gooise Academie in Laren en de Rijksacademie inAmsterdam. Sinds 1966 heeft hij in binnen- en buitenland geëxposeerd in galeries, musea en op beurzen zoals PAN en TEFAF. Naast de toepassing van klassieke materialen als brons, zandsteen en marmer, werkt hij ook met kunststoffen, staal en hout, soms in aparte combinaties. Vanaf eind jaren negentig maakt hij ook glaskunst in samenwerking met meester-glasblazers zoals Richard Price. Tevens is hij vanaf 1991 directeur van het Museum Jan van der Togt in Amstelveen.

Klassiek brons, glas en mixed media

Jan Verschoor kreeg grote bekendheid door zijn bronzen en marmeren beelden in een lyrisch abstracte stijl. Ze zijn in vele privécollecties opgenomen, maar ook bij talloze bedrijven, musea en in de openbare ruimte te vinden. Sommige sculpturen lijken op een soort Möbius ring, een sierlijke structuur zonder begin, of einde. Er zit vaak een bepaalde beweging in het ontwerp, een momentopname gevangen in brons. Ongeacht het formaat hebben ze altijd een monumentale uitstraling.

De glaskunst van Verschoor ontstijgt de traditionele vormgeving van vazen en schalen, het zijn sculpturen in glas. Objecten bestaande uit diverse, in elkaar passende vormen, op alchemistische kolven en buizen gelijkend, of grillige speelse vormen als stromend water dat plotseling gestold is. Een recente ontwikkeling van de laatste jaren is zijn mixed media werk, waarin kleur een steeds grotere rol speelt; reliëfs, hangobjecten en assemblages gemaakt van diverse uiteenlopende materialen, zoals kunststof en epoxyhars, goudkleurig draadmetaal en kralen.

Foto Amstelveen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)

Jan Verschoor: Met metaal en glas gecombineerd object


Enscenering

Het werk van beeldhouwer Jan Verschoor past volgens Charlotte Ebers, hoofd kunstzaken van Kasteel Keukenhof, uitstekend bij de historische omgeving van het 17de-eeuwse kasteel. Door het boeiende contrast tussen zijn moderne beeldentaal en de historische setting krijgt het werk een nieuwe lading. De oneindig lijkende, verstilde beweging in zijn bronzen beelden gaat op in de groene omgeving van de beeldentuin van het kasteel. Mixed media objecten hangen als moderne sieraden in de ruimte, kostbare cascades van goudkleurig metaal, glas en kralen die als een kroonluchter onder de oude plafonds in de torens lijken te zweven.

Voorbeelden uit de diverse disciplines van Jan Verschoor worden in verschillende ruimtes op Kasteel Keukenhof zorgvuldig geënsceneerd. Nooit meer dan een object per kamer, op zijn eigen perfecte plek in een torenkamer, op een tafel in een salon of midden in het licht in een van de badkamers. Het lijkt, alsof de beelden hier altijd hebben gestaan, aldus Charlotte Ebers. Klassieke materialen zoals brons en glas uitgevoerd in een geabstraheerde vormentaal, het is werk dat de tijd overstijgt. Het voegt zich in een historische context die hetzelfde doet: tijd overstijgen en het verleden vasthouden.



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.